JAK KOMUNIKOVAT S OZP, NEJEN V PRACOVNÍM PROSTŘEDÍ
"Hele prosím tě, Patriku, já prostě fakt nevím, jak mluvit s tím Jirkou, on je prostě pomalejší, hůř slyší, když mu něco říkám, moc mě nechápe, on je prostě jinej, co mám prosím tě dělat!? To teda šéf zase něco vymyslel..."
"Jirko prosím tě, jak se ti to stalo? To máš už na celý život? Ty jsi fakt chudák."
"Hele a fakt tu práci zvládneš jo?!"
Asi mi dáte za pravdu, že jsou to přesně ty typy vět, po kterých se člověk cítí trapně a frustrovaně. Jsou to situace, ve kterých se cítíme také nesví, a o to víc, když chceme být ti, kteří chtějí, aby se nový zaměstnanec ve firmě, nebo nový kolega cítil přijatý a to i navzdory hendikepu. Chcete být ti dobří, ale zkrátka si nejste jistí v tom, jak s lidmi s postižením mluvit.
Jako pracovní konzultanti, se setkáváme s různými druhy situací, které se staly, ať už zaměstnavatelům nebo uživatelům poté, co jsme společně našli uplatnění v běžných firmách. Komunikace s lidmi s hendikepem, se stala v průběhu let, už jakýmsi společenským stigmatem, kvůli kterému se může jevit náročně.
A jak z toho ven a odbourat nejistotu? Jak s lidmi s postižením mluvit? Jak komunikovat v týmu a mezi sebou? Co je správně, a co ne? Co mohu říci, a co už je moc? Pojďme si tedy představit základní přístupy, se kterými nešlápnete vedle.
1. LIDÉ S HENDIKEPEM JSOU STEJNÍ JAKO MY - NEMĚJTE STRACH Z KOMUNIKACE
Je důležité mít na paměti, že pokud má člověk nějaký hendikep, neznamená to, že je jiný než my. Koneckonců, každý z nás má nějaký hendikep, ať už třeba větší nebo menší, viditelný nebo skrytý. Co to znamená? Že i v originálech najdeme shodu. Stejné je to i v tomto případě, takovou shodu můžeme nalézt v podobě zájmu nebo třeba i stejného humoru, proto se nebojte komunikace a mluvte otevřeně.
2. NEMUSÍTE BÝT ODBORNÍKEM ABYSTE KOMUNKACI ZVLÁDLI
Komunikační znalosti, které jste získali v průběhu života jsou dostačující. Držte se vlastní intuice.
3. BUĎTE AKČNÍ A ZAHAJTE KOMUNIKACI PRVNÍ A TO VČETNĚ PODÁNÍ RUKY
To platí, i když máte vyšší pozici. Je jasné, že za vaší pozicí stojí tvrdá práce, ale to, že v tomto případě uděláte ten první krok navzdory všem etiketám, neznamená to, že ztratíte u dané osoby respekt. Naopak, si ho mnohdy zajistíte právě tím, že první krok uděláte vy a že dané osobě pomůžete třeba i s orientací v prostoru. Lidé s postižením jsou si dobře vědomi toho, jaké postavení ve společnosti mají. Proto se často zdráhají, tak buďte motorem změny a ukažte jim, že to tak není.
4. PŘI KONVERZACI BUĎTE TRPĚLIVÝ A NEBOJTE SE KREATIVITY
Trpělivost je základ snad všech vztahů. V tomto vztahu to platí dvojnásob. Když něco vysvětlujete, nebo jen konverzujte, mluvte pomalu, zřetelně a jasně. Ujistěte se, zda vše osoba naproti vám chápe, a že je vše jasné. Zkrátka, že jste na stejné vlně.
Ptáte se, jak máte využít kreativitu v komunikaci? Jednoduše! Představte si, že před vámi sedí osoba s vadou sluchu nebo řeči, jak se zachováte? No navážu na krok číslo 4 a využiju metodu ujištění. Ujistím se, zda mi rozuměl, když ne, stačí říci: " dobře, vnímám teď, že jste mi asi špatně rozuměl, to ale vůbec nevadí, je nějaká metoda, nebo věc, která vám může pomoci s pochopením?" A v tuto chvíli předáte hlavní roli vaší vzájemné kreativitě. Můžete využít třeba papír a tužku, psát nebo kreslit a nebo využít obrázky, je to čistě na vás. Podobně to bude fungovat, i když budete před sebou mít osobu, která třeba hůře vidí nebo má potíže s porozuměním.
5. POSTIŽENÍ SICE JE REALITA, SE KTEROU SE ČLOVĚK S HENDIKEPEM DENNODENNĚ SETKÁVÁ, ALE NEUPOZORŇUJTE NA NĚJ A TO ANI SLOVY NEBO LÍTOSTÍ
Není třeba člověka se zdravotním hendikepem litovat a používat při vzájemné komunikaci slova jako je "jiný", " zvláštní", "divný" naopak, každý z nás se chce cítit přijatý, že jsme na místě, kde nás lidé mají rádi, respektují nás a rozhodně neupozorňují na naše nedostatky, stejně tak je každý rád, když (a při nástupu do práce je to klíčové), se objeví někdo, kdo nám pomůže nebo poradí. Zvolte prostě stejně lidský přístup i v případě, že se vaším kolegou nebo zaměstnancem stane člověk s hendikepem. A mějte na paměti, že i člověk s hendikepem se hlásí na pozici o které ví, že ji zvládne, stejně jako vy víte co zvládnete a co už je pro vás složitější.
6. OČNÍ KONTAKT JE ZÁKLAD
Poslední přístup, který bychom zařadili mezi tyto je jeden z těch nejzákladnějších, který používáme při komunikaci vždy a v jakékoliv situaci. Jedná se o udržování očního kontaktu. Snažte se vždy držet oční kontakt s vaším kolegou, nebo zaměstnancem a věřte, že konverzace nabere ten správný Rytmus.
Tak co, máte v tom alespoň trochu jasno?